کد مطلب:189023 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

بازگرداندن فدک
در زمان كوتاه حكومت داری عمر بن عبدالعزیز، اقدام های شایسته ای از جانب حكومت شكل گرفت. یكی از اقدام های مهم فرهنگی این بود



[ صفحه 258]



كه سب بر علی علیه السلام را ممنوع ساخت. وی در دوران ولایت پدرش در مدینه هنگامی كه پدر در خطبه هایش، علی علیه السلام را نفرین می نمود! از وی پرسید سبب لعن بر علی علیه السلام چیست. پدر در جواب می گوید: مردمی كه در اطراف ما هستند، اگر آنچه ما از علی می دانیم می دانستند، از گرد ما پراكنده و به سمت اولاد علی علیه السلام می رفتند. این خاطره همواره وی را آزار می داد، تا هنگامی كه به حكومت رسید، دستور منع سب علی علیه السلام را صادر نمود. [1] .

همچنین دستور داد حقوق و سهمیه بنی هاشم را كه از سوی حاكمان بنی امیه قطع شده بود به آنها بپردازند. [2] .

اقدام شایسته دیگری كه وی در پی درخواست باقر العلوم علیه السلام انجام داد، برگرداندن «فدك» [3] بود. هنگامی كه وی برای زیارت به مدینه آمده بود، باقر العلوم علیه السلام از فرصت بهره وری نمود و به حضور وی رسید، و با وی گفتگو و نصایح طولانی انجام داد. بعد از شنیدن سخنان حضرت، عمر بن عبدالعزیز قلم و كاغذ خواست و دستور داد سران امت حاضر شوند، در حضور سران امت فدك را به محمد بن علی علیه السلام باقر العلوم بازگشت داد. [4] .

همچنین نقل حدیث از زبان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم تا زمان عمر بن عبدالعزیز ممنوع بود. وی با اظهار تأسف از اقدام خلفا كه باعث فراموش شدن آثار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شده بودند، به طور رسمی بخش نامه نمود و از دانشمندان



[ صفحه 259]



خواست تا احادیث رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را نقل نمایند: انظروا حدیث رسول الله فانی خفت دروس العلم و ذهاب اهله. [5] .


[1] مروج الذهب، ج 3، ص 184، الكامل، ج 3، ص 256.

[2] همان.

[3] فدك بخشي از املاك و غنايم يهود در خيبر بود كه رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم به فاطمه (س) واگذار كرده بود.

[4] مناقب، ج 4، ص 225، الكامل، ج 3، ص 270.

[5] تدوين السنه الشريفه. ص 16.